lördag 16 december 2017

En julig lista.

En lista om julen, från Katta Kvack:

6 JULSNABBA
Pepparkakor eller lussebullar?
Lussebullar! Saffran 4-evah. 
Årets katter. 

Skumtomtar eller knäck?
Skumtomtar. Knäck är svårt att få bra, jobbiga att göra och jobbiga att äta. Skulle dock aldrig äta skumtomtar annat än kring jul, skumt va? Testade för övrigt att göra skumtomtefudge i år, mycket gott (och lätt att göra)! 
Julkorv eller julskinka?
Julskinka. Skippar dock senapen. 
Revbensspjäll eller Janssons?
Janssons, om det är pappa som gör den utan ansjovis. 
Glögg eller julmust?
Julmust så klart. Dricker ej glögg överhuvudtaget. 
Ge eller få?
Jag tycker ju väldigt mycket om att få presenter. Men gillar att klura ut bra klappar till andra också.
5 JULPERSONLIGA
Vad är bäst med julen?
Allt ljus, advent, klä granen och pynta, klura ut julklappar, umgås med nära och kära, äta mat och godis tills man storknar och spela julklappsspel och sällskapsspel. Julen har blivit mycket roligare nu sedan jag fått barn, tycker jag, särskilt i år när T är så pass stor och verkligen fattar grejen. Jag gillar ju att baka också och tycker det är väldigt kul att baka till julen. Förra året mådde jag jätteilla pga graviditet och bakade ingenting. I år har jag tagit revansch och gjort lussekatter, skumtomtefudge, punschpraliner, vegansk pepparkakscheesecake, saffranskladdkaka och det bästa julgodiset av alla - Rocky road
T:s julgran... 

...och den i vardagsrummet. 
Det sämsta med julen?
Att förväntningarna är så höga och kanske inte infrias. Och Kalle Ankas jul, så tråkigt. 
Vad ska du göra på julafton?
Vi ska vara hemma hos mina föräldrar i år, jag och mina syskon med respektive och barn. En fördel med att ha många syskon = man är ett helt litet gäng vid högtidsfirandena. Vi brukar inte göra så mycket på förmiddagen, sedan blir det jullunch vid ett-två, följt av Kalle Anka (blä), julklappsutdelning, fika, julklappsspel och sällskapsspel. 
Nyår då?
Vi har ingen specifik nyårstradition utan har gjort olika saker varje nyår typ. I år ska vi förmodligen vara i Malmö hos en kompis. Mer middag än fest om en säger så. 
Tror du att det blir det en snöig jul?
Hoppas! Tänker dra med pulkorna upp till päronen så det vore ju bra om vi inte gör det i onödan.
Så mycket mer snö än så här kan vi nog inte räkna med i Malmö. 
4 JULFAVORITER
Favoritjulfilm?
Love Actually. 
Favoritjulkalender?
1000 år till julafton var fantastisk. Älskar btw att Erik och Lotta är julvärdar i år. Måste se deras nya serie! 
Favoritjullåt?
Svårt! Gillar i princip hela Absolute christmas-albumet, men kanske särskilt White christmas, All I want for christmas, Mer jul, Tänd ett ljus, Stilla natt, Tusen juleljus... Äsch, finns så många bra, går ju inte att välja en. 
Favoritjuldoft?
Nybakade pepparkakor. 
Sötaste tomtenissen på Lucia. 

Några försök att ta årets julkort (som faktiskt blev riktigt bra till slut).  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar