söndag 31 december 2017

Årslistan 2017.

Dags att sammanfatta året som gått, precis som jag gjorde förra året.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?

Blev tvåbarnsmamma! Och fick en fasr anställning.  


Alldeles nybakad liten Harriet. 

Höll du några av dina nyårslöften?
Ja! Eller, jag hade inga nyårslöften utan mål för 2017, nämligen följande:
- bli medlem i gruppen Växtgäris på Facebook. Check! 
- läsa tolv böcker. Check! 21 blev det till och med. 
- utöka mitt sociala umgänge. Check! Är inte helt där jag vill vara men det är definitivt bättre än för ett år sedan. 
- skriva ut foton på T och sätta in i fotoalbum. Här gick jag tyvärr bet. Det får bli ett mål även för 2018.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, flera stycken. Bland annat fick T och H två nya kusiner - skoj! Nu är de totalt fem kusiner som alla är födda inom loppet av lite drygt fyra år, så himla kul. 


Den äldsta av de nya kusinerna. 

Dog någon som stod dig nära?
Min morfar och moster dog båda två i våras, med tre veckors mellanrum. Inte oväntat men sorgligt ändå såklart. Extra tråkigt att min mormor efter detta gick in i en demens och har tappat det mesta av sin livsglädje. 

Vilka länder besökte du? 
Danmark (Köpenhamn). Hoppas på liiite mer resande 2018.


T och A i Köpenhamn. 

Är det något du saknar år 2016 som du vill ha år 2017?
Egentid. Och att kunna använda mina icke amningsvänliga klänningar. 


Vilket datum från år 2017 kommer du alltid att minnas?
18 maj, dagen när Harriet föddes. 


Vad var din största framgång 2016?
En komplikationsfri och snabb förlossning. Att jag presterat bra på jobbet och förhandlade upp min lön. Att jag överlevt första tiden med två små barn med förståndet i behåll. 

Största misstaget?
Hmmm... Har nog inte gjort några större misstag. Eller jo, gjort av med alldeles för mycket pengar. När ska jag lära mig att inte slösa så mycket? 

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nej, bara stel och ont i axlar och nacke pga oergonomiska sov- och amningsställningar och bärande av bebis. 

Bästa köpet? 
Amningslinnen från Boob. Så praktiska och sköna! Har använt hur mycket som helst de senaste sju månaderna. 

Vad spenderade du mest pengar på?
Troligtvis barnkläder, växter och krukor.

I juli köpte jag en monstera variegata, min dyraste växt hittills. 

Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Att jag fick en helt fantastisk liten bebis och att få se syskonkärleken mellan mina barn. Det är mäktigt. Självklart har jag glatt mig mycket åt de runt omkring mig som fått barn också. 



Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2016?
Copy paste från förra årets lista: Öh... Har jag ens lyssnat på musik i år? 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare. Är så nöjd över att vi är fyra i familjen. 




Vad önskar du att du gjort mer?
Det jag mer eller mindre alltid önskar: umgåtts mer med vänner, rest mer, tränat mer. 

Vad önskar du att du gjort mindre?
Skällt på Anders. 

Hur tillbringade du julen 2017?
I Uddevalla, hos mina päron. Alla syskon med respektive och barn var närvarande. Längesedan vi var samlade allihop.

Favoritprogram på tv? 
Homeland, House of cards, The 100, Bye bye Sverige. 

Bästa boken du läst i år? 
Se mitt bokinlägg från igår. 

Något du önskade och fick? 
Frisk bebis. Svinsnygg kruka:



Något du önskade och inte fick? 
Lite mer massage hade inte suttit fel. 

Vad gjorde du på din födelsedag? 
Jobbade och beställde hem mat från hungrig.se på kvällen. Firade dock med brunch för kompisar och syskon helgen efter.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Tycker det här har varit ett väldigt bra (och extremt intensivt) år. Men om den där inplanerade alpackavandringen faktiskt blivit av hade året varit snäppet bättre. 

Vad fick dig att må bra? 
Att se T och H interagera med varandra. 


De bästa nya människorna du träffade? 

Min föräldraledighetskompis K. Min föräldraledighet hade varit så mycket tråkigare utan henne. Sedan har jag också fått vänner som egentligen inte är nya men som jag inte direkt umgåtts med tidigare. Det är helt och hållet tack vare Harriet. Att få bebis underlättar verkligen att utöka ens sociala liv. 

Vad har du för nyårslöften för 2018? 
- skriva ut foton och sätta in i fotoalbum
- läsa tolv böcker
- hitta en "extramormor/farmor/morfar/farfar". Vi bor långt borta från våra föräldrar, barnens mor- och farföräldrar, och jag saknar att ha en lite äldre person i mitt och deras liv. Någon som kan bli en extra anknytningsperson och som kan ge råd och stöd och avlastning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar