tisdag 22 augusti 2017

Gravidlista.

Hittade den här listan hos Hejhej vardag och var såklart tvungen att fylla i en egen version:

När blev du förälder?
18 september 2013. Andra gången 18 maj 2017.

Hur många barn har du?
Två, T och Harriet.

Var graviditeterna planerade?
Ja! Gick mycket fortare dock än vi trodde det skulle göra med ettan och tog betydligt längre tid med tvåan (för att jag hade noll koll på när min ägglossning var. När jag väl fattade det gick det väldigt fort).

När fick du reda på att du var gravid?
Med T i vecka sex, med H i vecka fem.

När berättade du om graviditeterna?
Lite olika för olika personer. Allt mellan vecka sex och fjorton.

Hur många barn vill du ha?
Tre. Ska bara få med mig Anders på det tåget också...

Tätt ihop eller långt isär?
Långt isär, absolut minst tre år, helst fyra-fem. Skulle aldrig orka två minisar samtidigt.

Har du oroat dig mycket under graviditeterna?
Inte så mycket under första. Mer under andra eftersom Harriet hade en cysta i ena lungan, vilket upptäcktes på rutinultraljudet.

Hur var graviditeterna?
Den första rätt enkel, dock mycket ryggont i slutet. Den andra jobbig pga gravt illamående t o m vecka 31.

Gillade du att vara gravid?
Nej, särskilt inte under det grava illamåendet. Såg det som en nödvändig transportsträcka.

Visste du vilket biologiskt kön det skulle bli?
Andra gången ja, första gången nej (men rätt säker på att det var en kille eftersom en kollega på mitt dåvarande jobb berättat för mig hur man kunde se på ultraljudet vilket kön det är).

Hur var förlossningarna?
Första hemsk, andra helt ok. Har ju skrivit om det tidigare så behöver la inte dra det igen.

Hur var första bebistiden?
Med T: jobbig. Bearbetade förlossningen och försökte hantera den enorma omställningen det är att få sitt första barn. T var en lätt bebis men ville alltid vara i famnen och skrek när man la ner honom. Det var kämpigt. Det var väldigt ensamt också, bodde i Hässleholm där jag inte kände någon och var lite av ett ufo bland de andra mammorna.
Med H: en fröjd. Ok, inte alltid men så mycket lättare det är att vara föräldraledig när man inte mår psykiskt dåligt? Harriet är ju en glad och nöjd liten bebis som inte gör så mycket väsen av sig. Jag tycker det är roligt att vara föräldraledig nu, det tyckte jag inte förra gången (det var självklart mysigt också och inte bara jobbigt, men jag har haft bättre perioder i livet om en säger så). Sedan är det lättare för att jag gjort det (=tagit hand om bebis) innan. Allt är lättare andra gången.

Hade du bestämt namnen sedan innan?
T:s namn ja. Harriet var med på the shortlist och när hon kom ut såg hon verkligen ut som en Harriet.

Ett råd till blivande föräldrar?
T:s BVC-sköterska gav ett bra råd till mig när T var nyfödd. Hon sade att det enda jag behöver göra under föräldraledigheten (förutom att ta hand om barn) är att se till att jag går på toa och äter. Jag behöver inte tvätta, städa, handla etc. Allt sådant är en bonus.

Så otroligt bra på att skapa söta ongar?! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar