torsdag 4 maj 2017

Preggolista version 2

Förra gången jag var gravid fyllde jag i en preggolista, så jag tänkte att jag gör la det den här gången också.

Hur gamla är du och din partner?
Jag är 33, Anders är 35.

Hur fick du beskedet att du var gravid?
Kissade på en sticka den 30:e augusti. Då hade jag varit gravid i cirka två veckor. Min vana trogen kissade jag sedan på ytterligare fyra-fem stickor de kommande dagarna för att verkligen veta att den där första stickan visade rätt.

Vilken vecka var du i då?
Vecka 4 blir det väl? 

Hur reagerade du när gravtestet var positivt?
Blev glad och förvånad. 

Hur berättade du för din partner att du var gravid?
Sa bara att det verkar som att jag är gravid. Kommer ärligt talat inte ihåg hans reaktion... 

Var det planerat?
Ja.

Hur lång tid tog det för dig att bli gravid?
13 månader cirka eftersom jag har en konstig menscykel (34 dagar istället för 28) och jag inte riktigt hade koll på den. Vi gick till en läkare till slut som informerade oss om när jag hade ägglossning. Då gick det med en gång. Så hade jag haft bättre koll på cykeln hade jag förmodligen blivit gravid långt tidigare. 

Var du orolig för missfall?
Det är väl man väl alltid? Dock minskade oron väldigt mycket när jag började må illa i slutet av september, eftersom starkt illamående = minskad risk för missfall.

Vem i er närhet fick veta nyheten först?
Jag berättade för några före detta kollegor dagen efter jag tagit första testet. Inte för att jag ville, men för att vi skulle på aw på Carib Kreol och jag hade pratat så mycket om deras goda drinkar. Det blev lite märkligt när jag istället beställer alkoholfri öl... Orkade inte komma på någon halvdålig förklaring så jag sade som det var. 

Hur gick ni ut med det officiellt?
Berättade på bloggen och Instagram i november. 

Hur reagerade din familj och dina vänner när du berättade att du var gravid?
De blev glada, såklart.

Tog ni reda på kön?
Ja. 

Känner du dig redo att bli mamma?

Frågan är väl snarare om jag känner redo att bli tvåbarnsmamma. Svaret på det är ja och nej. Känner mig absolut redo för att få en bebis igen men hur i helskotta orkar och hinner  man ta hand om två barn?! 

Hur känns det att ha en bebis i magen?
Den här gången känns graviditeten mest som en lång transportsträcka fram tills målet. 

Hur mycket har du gått upp i vikt under graviditeten?
Jag vet inte eftersom jag inte kollat på vågen när jag vägt mig hos barnmorskan. Men inte så mycket tror jag. 

Cravings? 
Inga alls. Har bara ätit mer olivolja än vanligt. Just nu vill jag helst äta kött, chips och choklad, men jag skulle inte kalla det cravings. 

Gravidkrämpor? 
Illamående från helvetet, klåda på magen, restless legs och halsbränna är väl det jag fått känna på. Inte allt samtidigt dock. 

Har ni några färdiga namn?
Vi har några olika förslag men inget som är helt givet. 

Hade ni lätt för att komma överens om namn?

Nej. Därför har vi inte heller något namn som är givet. 

Hur länge ska du vara mammaledig?
Till och med den 31 januari 2018.

Ska ni dela på föräldraledigheten?
Självklart. 

När är bebisen beräknad att komma?
14 maj. 

Ett foto från i fredags. Sista bilden på mig och magen på jobbtoan innan föräldraledigheten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar