torsdag 29 december 2016

Vecka 21. Enter: Oron.

Nu är halva graviditeten avklarad, hurra hurra. Som jag längtat efter denna milstolpe! Tänk att äntligen vara inne på andra halvlek.

Jag känner dock inte så stor glädje över detta som jag hade förväntat mig. Under rutinultraljudet förra veckan fick vi nämligen reda på att bebisen har en cysta i vänster lunga. En cysta som förhoppningsvis växer bort av sig självt (vilket det gör för de allra flesta) men som kanske kommer växa och bli större. Vad händer då? Det vet vi inte. Förutom cystan växer bebisen som den ska och verkar må bra där inne. För att följa upp cystan kommer jag behöva gå på regelbundna ultraljud hos läkare under graviditeten. Redan på måndag ska jag göra ett igen (det femte för denna graviditet) för att säkerställa att allt är bra med bebbens hjärta.

Det här är något nytt för mig, att någonting är fel med bebisen. Med T var det en okomplicerad graviditet där allt gick bra hela vägen. Så var det även med denna fram tills förra onsdagen. Nu har Oron med stort O gjort entré. Kommer cystan växa bort? Vad händer om den inte gör det? Kommer hon behöva opereras? Kommer hon ens överleva? Kommer jag överhuvudtaget få min lilla bebis? Osv. Och ingenting kan jag göra förutom att vänta, på nästa ultraljud, på nästa besked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar