måndag 27 juni 2016

En söndag eller Några små Malmötips

Först och främst: jag älskar tredagarshelger! Varje vecka borde vara så (det här att heltid ska vara 40 timmar i veckan, vad är det egentligen för trams?).

För det andra: igår, söndagen efter midsommardagen, åkte Anderstjommen till Prag på jobbresa (och kommer tillbaka på fredag kväll, thank you very much) och jag och T roade oss på Spirallekplatsen, en av Malmös många fina temalekplatser. När jag var ung och pluggade i Lund var mitt life goal att jag skulle besöka Lunds alla nationer (jag lyckades nästan - den enda nation jag aldrig gick till var Blekingska). Nu, som småbarnsmorsa, är mitt mål i livet att besöka Malmös nitton temalekplatser (jag har tolv kvar).

Spirallekplatsen är en fin liten lekplats. Helt klart anpassad för större barn med utvecklad motorisk förmåga men T lyckades roa sig bra ändå (men så är han ju också ett exemplariskt A-barn :).






Lekplatsen består av ett antal konstnärliga spiralklättergrejer, gungor, sandlåda samt klätterträd och gräsmattor. Det kunde ju ha funnits en rutschkana kan man tycka men men, den är fin i alla fall.


Lekplatsen ligger nära Triangelns köpcenter och alldeles intill Operan och Malmö konsthall, så det går alldeles utmärkt att kombinera shopping och kultur med ett besök på Spirallekplatsen. Konsthallen har - förutom gratis entré och massa roliga "vattenspridare" utanför - en barnvagnsvänlig restaurang/café vid namn Smak. Stor risk dock att den snabbt fylls upp av föräldralediga lattemorsor och -pappor så det gäller att vara där i tid.

Resten av söndagen då? Den tillbringades med att laga mat, leka med Lego, myza och söka jobb. En helt vanlig avslutning på en inte helt vanlig helg alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar