måndag 5 januari 2015

Barnvagnsnörderi: recension av Bugaboo Bee

I november sålde jag vår paraplysulky Carena Travel Lux och köpte istället en begagnad Bugaboo Bee classic att ha som rese/extra/bilvagn. Bugaboo Bee finns i tre versioner; classic, + och 3. Classic är alltså den äldsta versionen av vagnen och 3 den nyaste. Jag har inte så bra koll på vad det är som skiljer vagnarna åt, förutom att hjulen och suffletten är annorlunda. Själva "grundvagnen" är dock densamma.

Det jag gillar med Bee är att den är liten och otroligt smidig, är enkel att fälla ihop och blir liten hopfälld, har vändbar sits med fullt liggläge och går att fälla i ett stycke oavsett om sittdelen är framåt- eller bakåtvänd. Få barnvagnar av sulky-typ på marknaden lyckas kombinera dessa egenskaper - vilket förmodligen är anledningen till varför Bee är så populär.






Sittdelen går att ha i tre lägen; ligglägge, viloläge och sittläge. Liggläget är plant (se bild 2-4) och eftersom man får plats med en mjuklift i vagnen kan den användas från nyfödd. Sittläget är tyvärr ganska bakåtlutat och jag tycker T sitter rätt så nerhasat (se nedersta bilden). Han sitter betydligt bättre i Brio Smile som har ett mycket mer upprätt sittläge. Jag upplever att sittdelen är rymlig; T (15 månader och ganska liten för sin ålder) får plats med overall, åkpåse och fårskinn utan problem. Suffletten är riktigt bra och täckande i sittläget men för kort i liggläget (när man behöver den som mest). Har man en extra filt eller solskärm funkar det dock bra.

För att vara en sådan liten vagn är varukorgen förvånansvärt stor. Två kånkenryggsäckar - en i modell mini och en vanlig - får lätt plats tillsammans med t ex mössor, vantar och annat bös. Tyvärr är varukorgen i princip bara åtkomlig framifrån men det vägs upp av att den är såpass rymlig som den är. Handtaget är s k teleskophandtag och går att reglera. Både jag som är 168 cm och Anders som är 184 cm hittar en bra höjd på handtaget.

Bee är som sagt smidig och väldigt lättkörd. Den gör sig dock bäst på asfalt och andra plana ytor. De små hjulen gör att vagnen inte klarar av egentligen något ojämnt underlag. Den skakar (inte skönt för barnet) och blir tungkörd (inte skönt för den som kör) på kullersten och gräs samt i sand, snö och grus. Bee är en cityvagn helt enkelt och som sådan fungerar den alldeles utmärkt. Eftersom den är så liten är den superlätt att svänga runt inne i trånga butiker och den får plats överallt.

Bee är inte bara liten, den är även lätt. Jag, som knappt har några muskler längre, har inga problem med att lyfta och bära vagnen. Fäller man ihop den blir den relativt liten och platt. Som barnvagnsmarknaden ser ut idag är Bee svårslagen om man vill ha en liten, lätt och smidig resevagn med vändbar sittdel som fungerar från födseln och går att fälla i ett stycke. Största konkurrenten är nog Easywalker Mosey (min drömvagn!), som dock inte säljs på den svenska marknaden i nuläget. Jag kan verkligen rekommendera Bee just som rese/bilvagn (eller som "huvudvagn" om man enbart rör sig på asfalt och butiksgolv). Jag skulle själv inte ha Bee som vardagsvagn men som extravagn kommer den användas flitigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar