tisdag 7 oktober 2014

Tittar lyssnar läser oktober.

I oktober

...tittar jag på: Kristina Lugns bokcirkel på SVT. Älskar att få "delta" i intelligenta människors samtal. Gillar Kristina Lugn och övriga karaktärer skarpt (förutom Anna som mest svär och är tvär). Personerna som är med är som en mer intellektuell version av Paradise hotell-deltagarna (säger jag som inte sett ett enda avsnitt av PH), dvs lite udda, knäppa och i avsaknad av vissa sociala spärrar. Enda smolket i den här lilla pärlan till tv-serie är att nästan alla böcker de läser är skrivna av män. Synd.

Varning för spoilers - Homeland säsong fyra har precis dragit igång och Den. Är. Så. Bra! Sitter typ och biter på naglarna för att det är så spännande. Dock mår jag dåligt av relationen mellan Carrie och hennes dotter. Så jobbigt att se bristen på anknytning från Carries sida och att hon inte alls connectar med sitt barn. Men samtidigt gillar jag att den här typen av dysfunktionell mamma-barnrelation överhuvudtaget får finnas med i en tv-serie, det hör verkligen inte till vanligheterna.

Ett härligare liv med Hannah och Amanda tittar jag också på. Programmet är ungefär som deras podcast (pratigt, känslosamt, flamsigt och roligt) så får man inte tillräckligt av dem där är det här perfekt för att få en ännu en dos dos av systrarna.

Visst är det härligt att hösten kommit och att alla serier därmed dragit igång? Alla program jag tagit upp här finns för övrigt på SVT play.

...lyssnar jag på: inget nytt under solen här - jag lyssnar på mina vanliga poddar; Fredagspodden, Blankens Swanberg och Lunch med Montelius. Skulle gärna vilja ha någon mer podd att lyssna på, någon med lite mer djupsinniga analyser och funderingar om, tja, livet och sådant där. Någon som har något tips?

...läser jag: Steglitsan av Donna Tartt. En riktig bladvändare, precis som Den hemliga historien. Boken är spännande och underhållande och välskriven. Huvudpersonen, Theo, förlorar sin mamma i en explosion på ett konstmuseum. I tumultet som uppstår stjäl han en värdefull tavla från museet och efter det går ungefär allt i hans liv utför. Jag har inte läst färdigt boken än men hittills är den mycket lovande, förutom att saker och ting utvecklar sig lite väl katastrofalt. Precis allt behöver kanske inte gå åt helvete? Älskar skönlitteratur som involverar konst i handlingen och under läsningen av Steglitsan har jag blivit sugen på att läsa konstvetenskap och börja samla på konst. Kanske skulle ge upp juridiken och bli konstsamlare/-handlare istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar