torsdag 3 juli 2014

Sommar i P1.

Jag lyssnar mycket på de olika sommarpratarna när jag åker tåg. Hittills har jag lyssnat på Jason Diakité, Ingalill Mosander, Natalia Edenmont, Simon Kyaga, Fredrik Wikingsson och Antje Jackelen (och i detta nu lyssnar jag på Helene Ripa). Ännu roligare än att höra på själva praten är att läsa recensioner och kommentarer om dem, alltså måste även jag skriva ner några tankar om sommarpratarna.

Jag föredrar sommarprat som har ett tema och en tydlig röd tråd (som Liv Strömqvists legendariska sommarprat om mens från förra året) eller att prataren lyckas förmedla en berättelse. Det blir mest intressant då och lättast att lyssna på tycker jag. Därför gillar jag Jason Diakités, Natalia Edenmonts och Simon Kyagas prat mest av de jag lyssnat på hittills. Simon Kyagas kanske allra mest, för att det handlade om det oerhört tabubelagda ämnet psykisk ohälsa. Ett ämne det borde pratas mer om och som jag nog ska skriva ett inlägg om här på bloggen så småningom.

Ingalill Mosanders prat var som bäst när hon pratade om böcker och författare hon mött. Hon borde bara ha pratat om det, istället för om Costa Concordia och sin barndom (att lyssna på sommarpratare får en verkligen att inse hur trist människors barndom generellt sett är. Mitt tips till framtida sommarpratare: om du inte haft en på något sätt exceptionell barndom, ta inte upp den. Det finns säkerligen så mycket annat i ditt liv som är mer intressant). Jag tyckte om att Fredrik Wikingsson hade sitt prat på ett äldreboende och att han pratade om sin farmor men även det programmet var för spretigt. Antje Jackelens program var ganska slätstruket fast innehöll en del tänkvärda poänger, som sig bör när en ärkebiskop talar. Det var det program där jag haft svårast för att hålla koncentrationen uppe (förutom Helene Ripa då, vars program handlar om skidåkning och paralympiczzzzz....).

Några sommarpratare jag ser fram emot i sommar är Kakan Hermansson, Martina Montelius (kulturtantpodden!), Nina Lagergren och Agnes Wold. Återkommer med mina tankar om dessa och andra sommarpratare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar