söndag 13 juli 2014

Auktoritet eller respekt.

Ganska sjukt egentligen, att texter som den här behöver skrivas. Att det inte ses som självklart att barn ska bemötas med respekt, närhet och snällhet. Det var inte längesedan jag själv tänkte att jag minsann skulle vara en sträng, auktoritär förälder som skulle ha lydiga (skrämda?) barn. Jag skäms lite när jag tänker på det - samtidigt som jag inte tycker att det är så konstigt att jag resonerade på det sättet. Normen i vårt samhälle är ju att föräldrar ska bestämma och köra över sina barn. För mig som vill gå mot den här normen känns det skönt att läsa texter som den här och veta att jag inte är ensam (för så känns det ibland. Eller väldigt ofta, snarare. Inte här på the internetz men i verkliga livet).

Amen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar