måndag 9 juni 2014

Barnvagnsnörderi: recension av Carena Travel Lux (och lite om andra resevagnar).

Eftersom mitt inlägg om vår barnvagn Brio Smile är det mest lästa inlägget någonsin på den här bloggen tänkte jag skriva lite om vår paraplysulky Carena Travel Lux. Kanske kan det här inlägget hjälpa någon som funderar på att köpa en rese/extravagn och behöver lite tips.

Vi köpte sulkyn i höstas för att använda som resevagn och ha på typ Ikea och sånt (det är ju rätt praktiskt då att ha en liten vagn som inte tar upp så mycket av bagageutrymmet). Egentligen ska man inte använda sulkyn förrän barnet är sex månader men vi hade den innan dess med mjuklift i. Det fungerade alldeles utmärkt eftersom den har nästan fullt liggläge och det går att sätta fast liften i selen så den inte glider.

Det jag gillar med vagnen är att den har relativt stor sufflett för att vara en paraplysulky och är lätt att fälla ihop och enkel att bära i bärhandtaget. Det finns en tittlucka och en liten ficka bak på suffletten där en kan lägga nycklar och mobil andra små prylar. Enligt internetet ska man kunna fälla ryggstödet i fyra lägen men jag har bara fått det till två lägen. Måste dock testa igen och se om jag får till det. Sedanär den ganska snygg också, tycker jag, med sin stilrena design och fina färger.

Det jag inte tycker om med vagnen är att varukorgen är väldigt liten (rätt vanligt på paraplysulkyar, antar jag) och helt omöjlig att komma åt om man har vagnen i liggläget. Bygeln (som är så kallad "swing-away", det gillar vi) sitter väldigt långt fram. Utrymmet mellan barnet och bygeln blir jättestort vilket känns onödigt. Jag gillar ju på Smile:n att bygeln sitter nära barnet så den blir som ett extra stöd för att hindra barnet från att ramla ur.

Vad gäller körkänsla tycker jag den fungerar alldeles utmärkt att köra med, även på ojämnt underlag. Den är lättkörd och smidig och får plats överallt eftersom den är så liten. Ibland låser sig framhjulen, det är lite irriterande.

Jag kan absolut rekommendera Carena Travel Lux om man är ute efter en smidig rese/extravagn som inte är alltför dyr. Vill man ha en paraplysulky med helt handtag och fjädring på hjulen tror jag att Carena Explore kan vara ett bra alternativ. Vill man ha en vagn där barnet kan sitta vänd mot den som kör är Bugaboo Bee, Joie Mirus eller Njoy Bubble bra vagnar i olika prisklasser (Bugaboo Bee är dyr att köpa ny men det finns en stor andrahandsmarknad så kolla på Blocket). Baby Jogger City Mini är också en vanlig resevagn (som även skulle fungera utmärkt som vardagsvagn, tror jag). Babyzen Yoyo är en supersmidig liten vagn som är den enda vagnen som är godkänd att ta som handbagage på flyget. Även den är dyr att köpa ny men ganska lätt att hitta begagnad för ungefär halva priset.



 Vagnen in action i Stockholm i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar