måndag 26 maj 2014

Jag bor i en stad där var femte person röstar på SD.

Jag borde vara överlycklig idag över att Feministiskt initiativ fick ett mandat i EU-parlamentet. Äntligen, efter nio års kämpande, fick partiet sitt välförtjänta genombrott. Nu vågar man väl ändå tro att det håller hela vägen in i riksdagen? Hoppas, hoppas!

Jag är såklart jätteglad över F!:s framgång men glädjen överskuggas av att även Sverigedemokraterna kom in i parlamentet. För att inte tala om andra ännu imer rasistiska partier runt om i Europa. Vad är det som händer? Jag blir rädd. Det är så fruktansvärt obehagligt att människor med helt vidrig människosyn ska få makt inom EU.

Och i Hässleholm, staden där jag bor, röstade 20% på SD. Var femte person av de cirka 44% som röstade har alltså en människosyn som grundar sig på att alla inte är lika mycket värda. Jag skäms över att bo här. Tack och lov att vi ska flytta härifrån om drygt ett år. Jag vill inte att mitt barn ska växa upp i en stad där var femte person röstar på ett rasistiskt parti och därmed bidrar till högerextremvågen som drar igenom Europa just nu. Lärde sig folk ingenting av andra världskriget?

1 kommentar: