tisdag 27 maj 2014

En tanke eller tre om hämta-tidigt-hetsen.

Ni vet den där hämta-tidigt-från-föris-hetsen som tydligen finns mellan föräldrar (eller borde jag säga mammor)? Alltså att den som hämtar sitt barn tidigast, gärna vid tre, vinner tävlingen om vem som är den bästa föräldern (mamman).

Det finns många saker som stör mig med detta men en sak jag tänkt på är att det förutsätts att ett barn som hämtas vid tre inte har varit på förskolan mer än cirka sex timmar (från kl nio). Men det kan ju lika gärna vara så att ungen varit där sedan kl sju medan barnet som hämtas kl 17 varit på förskolan sedan kl nio. Vi har tänkt att Torsten ska vara på föris mellan kvart över sju och halv fyra cirka. Ganska många timmar alltså fast han hämtas rätt tidigt. Kanske är det så andra hämta-tidigt-föräldrar (mammor) gör så att de kan låtsas inför andra päron (mammor) att de minsann är så himla bra som väljer att vara med sina kids istället för att arbeta?

Okej, nu var jag bara tvungen att skriva av mig om en till sak som stör mig med den här hetsen, nämligen att vissa verkar anse att barnen får en bättre relation till sina föräldrar om de inte är så mycket på förskolan/fritids. Jag tror inte att en bra relation hänger på det utan snarare på att föräldrarna visar barnen respekt, empati och lyhördhet. Jag har själv aldrig gått på dagis, som det hette när jag var ung, och jag  har inte en bättre relation till mina föräldrar jämfört med kompisar som gick på dagis.

(Men mest av allt stör jag mig på att det främst är mammor som går ner i deltid för att kunna hämta tidigt. Småbarnsmammor är de som jobbar minst och småbarnspappor de som jobbar mest av alla. Rimligt, eller inte.)

2 kommentarer:

  1. Jag har verkligen förståelse för att många inte kan hämta tidigt eller lämna sent. Jag stör mig ocskå på att det oftast är mammor som väljer att prioritera att jobba deltid. Sedan kan jag även hålla med om att det kan kännas som en hets att hämta tidigt. Jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu men jag VET att inget barn mår bra av att vara i förskolan tio-elva timmar om dagen. Barn får inga raster och då barngrupperna är löjligt stora så är ljud-och stressnivån otroligt hög! Oftast finns det inte en chans att verkligen se och tillgodose alla barns behov! Det är därför jag kommer att göra allt jag kan för att mina barn inte ska behöva vara på sin förskola mer än nödvändigt. Men återigen, det är ett val vi kan göra i vår familj. De som inte kan det ska inte behöva stå till svars för det, men alla borde veta att en lång dag på förskolan inte bara är roligt, stimulerande och fantastiskt och alla barn behöver någon som hinner se och bekräfta dem, en vuxen oavsett om det är en förälder eller ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att tio-elva timmar är för mycket. Det ultimata vore sex timmar men för oss går inte det eftersom vi pendlar båda två.

      Radera