söndag 5 januari 2014

Mina bästa bebistips #2

Jag önskar att jag redan under graviditeten fattat det här med att köpa begagnat. Så mycket pengar jag hade sparat! Krångligt är det inte heller, fast jag trodde det. Numera kollar jag i princip alltid upp om det jag vill ha finns begagnat innan jag köper nytt.

Det finns hur många bebisprylar och -kläder som helst att köpa i secondhand-butiker, på loppisar eller på nätet. T ex bebiskläder blir ju sällan slitet eftersom bebisar mest ligger ner och dessutom inte använder samma kläder särskilt länge (och dessutom är eventuella gifter i textilierna urtvättade för länge sedan vilket är bättre för barnets hud. En win-win-situation alltså). Tradera och Blocket är kanske lättast att fynda från men det finns även många facebookgrupper där en kan köpa begagnat från folk som bor i närheten. Jag är med i en sådan köp&sälj-grupp för föräldrar i Hässleholm och en för mammor i Skåne. Det lättaste sättet att en hitta en sådan grupp i närheten är nog att helt enkelt söka på "köp & sälj".

Helt nyligen upptäckte jag att det finns en secondhandbutik med barngrejer i närheten av Hässleholm där man dels kan handla i den fysiska butiken och dels på nätet samt lämna in egna saker och kläder och sälja på kommission. Himla bra om man vill bli av med prylar och få tillbaka lite pengar men inte pallar lägga upp annonser på nätet.

Billigt är det att köpa begagnat men kanske är det ett ännu bättre argument att det även är miljövänligt. En behöver ju inte slösa på jordens resurser om det går att undvika, så att säga (särskilt inte om en t ex väldigt sällan handlar ekologisk mat eller är halvdålig på att källsortera).

Sånt som jag hittills har fyndat begagnat är barnstol, barnvagn, kläder i olika storlekar, regnskydd till barnvagn, bröstpump, leksaker och en gunghäst. Just nu är jag på jakt efter barnmöbler som Torsten kan använda när han blir lite större och en väska (som jag tänkt ha som skötväska) från Svenskt Tenn. Jag har verkligen börjat gilla det här, att leta och spana efter något jag gärna vill ha och - med risk för att låta som Underbara Clara - få en kick när jag gör ett riktigt bra fynd.

Gunghäst och bultbräda från Begagnatvaruhuset iH-holm (bilen är en doppresent).

4 kommentarer:

  1. Vad bra du är på att shoppa begagnat! Jag är, måste erkännas, rätt kass på det. Lite för lat också, tror jag. Vi köpte bilbarnstol på Blocket, men det är nog tyvärr allt i bebisväg. Ser dock fram emot att sälja alla mina då nya, nu inte längre särskilt fina, barngrejer när de inte behövs längre.
    Och just det – när det gäller "skötväskan" från Svenskt Tenn så har jag den och den är ju himla fin (dock att jag bor på Söder och kände mig lite som en klon med den i kombo med bugaboon, men äsch) - MEN den är egentligen inte alls bra som skötväska. Du kan lika gärna ha en plastkasse, typ. Den har inga fack överhuvudtaget och slits faktiskt rätt mycket, rätt snabbt. Vår är blek och grå (var svart) numera. Men den är i alla fall rymlig och, fåfäng som jag är, lär jag väl använda den även för nästa barn. Om jag inte hittar en "ny" på blocket förstås… Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch, den skötväskan jag har nu har heller inga fack och jag tycker ändå det funkar. Och som sagt, den är ju så fin! Haha, har säkert undermedvetet fått inspirationen till att ha just den väskan som skötväska för att jag sett den på din blogg:)

      Radera
  2. jag tycker du gör helt rätt och jag tror själv att jag kommer leta mycket second hand när det är dags för oss. kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det - du kommer spara pengar och miljö! Kram

      Radera