onsdag 18 december 2013

Tre frickin månader!

Alltså, kan någon förklara för mig hur det är möjligt att det har gått tre månader sedan jag låg på sjukhuset i Kristianstad med ett litet, litet knyte på bröstet och försökte greppa att jag precis blivit mamma? Om tiden ska fortsätta gå så snabbt som den gjort sedan Torsten föddes så kommer han ju ta studenten typ... imorgon (apropå imorgon så ska han få tremånadersvaccinet då, usch och fy. Det ser jag inte fram emot).


Han har börjat ha storlek 68 i kläder nu. De är liiite stora men kläderna i 62 börjar bli liiite små (plus att jag tröttnat på dem och vill ha nya grejer att klä honom i). Och kolla kinderna, de är riktigt runda och gosiga nu. Babyhull alltså, bästa någonsin:))))

Hur är livet med Torsten i övrigt då? Rätt smidigt numera. Han är för det mesta en glad prick som gillar att ligga på en filt på golvet och lyfta benen rakt upp i vädret och kolla på vad mamma och pappa gör. Ganska lättroad med andra ord... Han fortsätter att sova bra på nätterna, vaknar var tredje-fjärde timme och vill äta men somnar sen om med en gång. Ibland har han svårt att komma till ro på kvällen men brukar somna vid kl 21-22. På dagarna sover han inte mycket, max två timmar och oftast lite drygt en timme plus att han ibland sover en liten stund direkt när han ammat. Han ammar fortfarande långa stunder men (ibland) utan amningsnapp! Bara sådär började han suga utan den och det funkar bra, förutom att det gör lite ont emellanåt. Kanske är det bara en vanesak, jag hoppas det. Vore skönt att slippa amningsnappen framöver även om det fungerar bra med den.

Annars är jag mest förundrad över att jag faktiskt är den här lille killens mamma? Att jag får vara med och se honom växa upp, hur fantastiskt är inte det!

2 kommentarer:

  1. Ja de växer så fort =) Jag tror ju att jag har en bebis fortfarande, men hon är redan 2år ;)
    Jag hade massa problem med amningen i början, fick stanna länge på sjukhuset då hon inte kunde amma. Vi hade amningsnapp ett tag, men jag lärde mig att klara mig utan den snabbt. Om det gör ont, försök att ändra ställning lite, flytta barnet lite framåt eller bakåt. Man kan även se om bröstvårtan ser omformat ut, tex pekar åt ett visst håll, då får man försöka styra barnet åt andra hållet nästa gång, så allt blir rakt, då slutar det göra ont, så var det iaf för mig =) Hoppas det går smärtfritt o lätt för dig snart! Vissa verkar kunna amma i sömnen, men så lätt var det aldrig för mig, jag fick liksom koncentrera mig lite så det blev bra, men alla är ju olika =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska testa att flytta barnet och se om det blir bättre, tack för tipset! Jag kan somna ibland när jag ammar men tycker ofta det är krångligt att amma när jag ligger ner.

      Amning alltså, det är en hel vetenskap...

      Radera